Informacinės technologijos ir vaikai – tikriausiai viena iš tų temų, kuri gali padalinti šeimą ar net visą giminę į dvi priešiškas stovyklas. Tai ypač juntama, jei giminėje yra dirbančiųjų IT srityje arba jeigu vienos šeimos nariai mielai naudojasi išmaniaisiais telefonais ir/arba planšetėmis, kompiuteriais.

Jei jūsų šeimoje yra vaikų/kūdikių apšnekėkite su partneriu, kaip jūs norite auginti savo vaiką šiame informacinių technologijų pasaulyje t.y aptarkite ar jūsų mažyliui leidžiama naudotis išmaniaisiais telefonais ir/arba planšetėmis, kompiuteriais, kiek laiko per dieną ir panašiai. Tinkamiausias laikas visam tam aptarti tik mažyliui gimus, ypač jeigu jūs patys dažnai namuose naudojatės planšete ir/arba išmaniuoju telefonu, kompiuteriu. Vaikui augant jo natūralus smalsumas ir noras pažinti pasaulį neleis vaikui aplenkti planšetės, kuri bus padėta ant staliuko ar panašiai. Net nepajusite, kai dar net nešliaužiojantis jūsų mažylis maigys jūsų telefono ekraną.

Žemiau pateikti klausimai, kuriuos naudinga užduoti sau jei turite vaikų.

Pasižymėkite savo atsakymus ant popieriaus lapo, kad vėliau neiškiltų neaiškumų.

  • Kodėl mes norime, kad mūsų vaikas naudotųsi/nesinaudotų IT? Kokią naudą IT turi mūsų vaiko vystymuisi? Apie IT naudą skaitykite čia (informacija ruošiama).

  • Nuo kelių metų vaikui yra saugu naudotis IT? Kiek laiko per dieną? Daugiau skaitykite čia (informacija ruošiama).

  • Kokiose situacijose? (pvz., ar galima naudotis IT valgant, prieš miegą, svečiuose). Žr. patarimai žemiau.

  • Ar suaugęs privalo sėdėti šalia ir stebėti vaiką, šnekėti su vaiku apie tai kas rodoma IT įrenginio ekrane, ar vaikas gali būti paliktas vienas su planšete ar pan.?  Žr. patarimai žemiau.

Klauskite jei norite patarimo

Patarimai

Žemiau pateikti patarimai sudaryti remiantis tiek asmenine patirtimi tiek profesinėmis žiniomis.

  • Nepalikite vaiko vieno, ypač ikimokyklinio amžiaus,  prie kompiuterio, planšetės ar telefono. Naudojimasis informacinėmis technologijomis puikiausiai gali būti puikiausias užsiėmimas kartu su vienu iš tėvelių. Šnekėkite su vaiku apie tai kas rodoma, kas vyksta ekrane, kokios spalvos yra personažai ir t.t. Tai ne tik sustiprins jūsų ryšį su vaiku, bet ir lavins vaiko kalbą ir pan.
    Vaikui augant, suteikite jam erdvės, bet tai nereiškia, kad vaikas valandų valandas gali sėdėti vienas prie kompiuterinio žaidimo ar pan. Vis ‘užmeskite akį per petį’ i ekraną, pasidomėkite kokiomis programomis vaikas naudojasi, pamokinkite/padrąsinkite vaiką jei šiam nesiseka. Jei vaikas naudojąsi netinkamais pagal amžių žaidimais, leiskite vaikui tai žinoti, paaiškinkite kodėl vaikui negalima naudotis norimu žaidimų ir jei galite pasiūlykite alternatyvą vaiko norimam žaidimui ar pažadėkite vaiku kad iki tam tikros datos pasidomėsite koks pvz., strateginis žaidimas vaikui yra tinkamas pagal jo amžių.

  • Jei vaikas žiuri animacinius filmukus mašinoje, klausinėkite vaiko kokį filmuką vaikas žiūri, kokie filmuko personažai, kokios jų spalvos ir pan. Svarbiausiai neužmirškite, kad net jeigu jūs ir nesėdite šalia vaiko šiam naudojantis vienu iš IT įrenginių, galite su vaiku kalbėti apie tai kas vaizduojama ekrane ir ką veikia personažai.

  • Instaliuokite kuo daugiau edukacinių programų (apps) ir kartu su vaiku nuo mažų dienų naudokite programėles kartu.

  • Nuo pat mažų dienų griežtai neleiskite vaikui naudotis jokiais įrenginiais valgant, net jei vaikas sirguliuoja ar pan. Valgant koncentracija turėtų būti skirta maistui ir pokalbiams su šeimos nariais. Jeigu vieną kartą suklupsite ir vaikui bus paduotas animacinis filmukas valgant, tikėkites, kad vaikas reikalaus animacinio filmuko ir kitą kartą.

  • Neleiskite vaikui naudotis jokiais IT įrenginiais prieš miegą, nes tai ne tik nepadės vaikui užmigti, bet ir padidins tikybę sapnuoti košmarus ar pan.

  • Mokyklinio amžiaus vaikams panaudokite žemiau išvardintą sistemą, kuri padės kontroliuoti vaiko naudojimąsi IT. Šią sistemą galite išbandyti ir su jaunesniu vaiku, jei manote, kad jūsų vaikui suprantama žemiau aprašytos sistemos sąvoka.

  • Sukurkite tris (keturis ar penkis) bilietus, kurių kiekvienas suteikia vaikui galimybę naudotis planšete, kompiuteriu ar išmaniuoju telefonu po 30 min. Naudojimosi laikas priklauso nuo vaiko amžiaus. Daugiau apie tai žiurekite čia (informacija ruošiama).
    Iš ryto vaikui paduokite visus bilietus. Kiekvieną kartą kai vaikas norės naudosis IT paprašykite vieno bilieto. Visi atiduoti bilietai reik išnaudotą paros normą, skirtą naudojimuisi planšete, telefonu ir/ar kompiuteriu. Ši sistema padeda kontroliuoti laiką praleistą su informacinėms technologijomis. Aišku, atskira kalba yra jei vaikas yra ūgtelėjęs ir naudojasi kopiuteriu ir/ar planšete, kad pasiruoštų pamokoms ar panašiai.

  • Dažniausiai vaikai griebiasi planšetės, ar išmaniojo telefono, kai jiems nuobodu arba kaip jie patys sako „nėra kas veikt“. Paraginkite savo vaiką piešti, spalvinti, statyti lego ar pan. Jeigu vaiko nesudomina piešimas ar kiti užsiėmimai, paskatinkite vaiką naudotis edukaciniais žaidimais, kurie instaliuoti planšetėje, telefone ar kompiuteryje. Beje, svarbu nepamiršti, kad kartais vaikui yra sveika panuobodžiauti ir tiesiog ramiai pasėdėti ant sofos.

  • Nepamirškite, kad svarbiausia yra balansas tarp naudojimosi informacinėmis technologijomis, fizinio aktyvumo ir bendravimo su šeimos nariais bei bendraamžiais.